Delårsrapport januari-september 2022

Sammanfattning tredje kvartalet

• Nettoomsättningen ökade med 88,5% till 36 604 (19 423) tkr
  • Bruttoresultatet ökade med 77,0% till 23 687 (13 365) tkr
  • Rörelseresultatet före avskrivning (EBITDA) ökade med 159,6% till 10 379 (3 998) tkr
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 235,5% till 8 529 (2 542) tkr
  • Rörelsemarginalen uppgick till 23,3 (13,1) %
  • Nettoresultatet ökade med 236,6% till 6 662 (1 979) tkr
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 7 257 (5 871) tkr
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,83 (0,25) kr

Sammanfattning de första nio månaderna

• Nettoomsättningen ökade med 36,1% till 90 784 (66 691) tkr
  • Bruttoresultatet ökade med 28,6% till 61 258 (47 639) tkr
  • Rörelseresultatet före avskrivning (EBITDA) ökade med 20,1% till 22 910 (19 082) tkr
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 22,4% till 18 009 (14 712) tkr
  • Rörelsemarginalen uppgick till 19,8 (22,1) %
  • Nettoresultatet ökade med 22,2% till 14 108 (11 546) tkr
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 4 112 (26 945) tkr
  • Resultatet per aktie uppgick till 1,75 (1,43) kr

Waystreams bästa kvartal någonsin

Tredje kvartalet blev Waystreams bästa någonsin med en omsättningstillväxt om 89% och förbättrat rörelseresultatet med 236% jämfört med 2021. Det som ligger till grund för detta är att vi fortsatt har en stor efterfrågan på våra produkter från både nya och befintliga kunder samtidigt som vi planenligt lyckats öka produktionstakten för att möta den ökade efter­frågan.
Under årets första nio månader har vi vunnit fler nya kunder än under hela 2020 och 2021 tillsam­mans samtidigt som vi inte förlorat någon kund. Extra roligt är att vi i början på september kunde presentera en stororder på över 11 MSEK från en tysk operatör som ny slutkund till Waystream. Värdet av att kontinu­erligt vinna fler och större kunder både i Sverige och Internationellt kommer betyda mycket för Waystream framöver.

Omsättningen under kvartalet ökade med 89% till 36,6 MSEK (19,4 MSEK för samma period föregående år), rörelseresultatet ökade med 236% till 8,5 MSEK (2,5 MSEK) med en rörelsemarginal på 23% (13%) och ett positivt kassaflöde på 7,3 MSEK.

För årets första nio månader ökade omsättningen med 36% till 90,8 MSEK (66,7 MSEK), rörelseresultatet ökade med 57% till 18,0 MSEK (11,5 MSEK) med en rörelsemarginal på 20% (22%) och ett positivt kassa­flöde på 4,1 MSEK. Samtidigt har vi 26 MSEK i kund­fordringar samt gjort förskottsbetalningar på 10 MSEK.

Under föregående kvartal hade vi ett negativt kassa­flöde vilket var ett resultat av planerade investeringar i bland annat inköp av komponenter för att kunna öka vår produktionstakt och därmed kunna öka omsätt­ningen. Redan under tredje kvartalet har vi fått effekt av dessa investeringar, omsättningen ökar och vi har kunnat tillgodose fler kunders behov av Waystreams produkter. Vi räknar med att vi fortsatt kommer att ha en hög produktionstakt under fjärde kvartalet för att kunna fortsätta leverera ut våra accesswitchar till våra nya och befintliga kunder.

Vi har samtidigt som vi ökat produktions- och för­säljningstakten fortsatt en välfylld orderstock. Våra kunder fortsätter att förstå vikten av att lägga sina beställningar i god tid för att vara säkra på att de ska få produkter när de så önskar. Det blir vanligare och vanligare att vi får årsbeställningar med god fram­förhållning vilket såklart gör det enklare för oss att pla­nera både produktion och fortsatta investeringar.

Det tar mycket tid och arbete att vinna kunder på alla marknader men det är lite extra jobb på marknader där vi inte är lika kända. Vi har därför förstärkt organi­sationen med en ny marknadschef som bland annat ska leda arbetet med att göra oss mer synliga på flera branschrelaterade konferenser och mässor både i Sverige och internationellt. Utöver detta så kommer vi fortsätta att investera i vår lönsamma tillväxtresa runt om i organisationen. Vi kommer att fortsätta förstärka försäljningsteamet primärt i Tyskland samt stärka upp teknikorganisationen. Vårt långsiktiga fokus på lönsam tillväxt är ryggraden i vårt arbete framöver men det hindrar oss inte på något sätt att fortsätta investera i tillväxt för att kunna vinna ännu fler kunder över tid. För det krävs det en aktiv försäljningsorganisation men också en teknikorganisation som är snabbfotad och säkerställer att vi fortsätter ha marknadsledande produkter även framöver.

Den globala komponentbristen fortsätter att påverka vår bransch och vi fortsätter att jobba hårt för att mini­mera konsekvenserna av den för oss och våra kunder. Vi ser fortfarande ingen förändring i ledtider eller tillgänglighet på komponenter så vi förutspår att situa­tionen kommer pågå resterande del av 2022 och hela 2023. Vi väljer att se den globala komponentbristen som en möjlighet snarare än ett problem. Vi har som liten aktör kunnat leverera produkter när andra större aktörer har haft leveransproblem vilket definitivt varit till vår favör och vi hoppas det fortsätter så framöver.

Jag är oerhört stolt över arbetet som teamet på Waystream har levererat under årets första nio måna­der och jag ser med tillförsikt fram emot årets sista kvartal.

Kista, 13 oktober 2022.

Fredrik Lundberg

För mer information kontakta:

Fredrik Lundberg, VD
Tel +46 (0) 72 509 27 76. E-post fredrik.lundberg@waystream.com

Susan Rose, Presskontakt
Tel +46 (0) 73 300 30 10. E-post susan.rose@waystream.com

Waystream är ett svenskt bolag som utvecklar och säljer avancerad digital infrastruktur, såsom switchar och routrar, anpassade för FTTx-marknaden. Med våra produkter och vår expertis är det möjligt för telekomoperatörer och tjänsteleverantörer att erbjuda snabba och tillförlitliga tjänster till användaren. Läs mer på  www.waystream.com

Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North under namnet WAYS. Waystreams Certified Adviser är FNCA Sweden AB.

Denna information är sådan som Waystream Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 oktober 2022 kl.08:30 CET.