Mats Öberg ny VD på Waystream

Styrelsen för Waystream har utsett Mats Öberg till ny VD för Waystream. Mats Öberg ersätter Johnny Hedlund som tidigare i år meddelade att han lämnar sin operativa roll i bolaget.

Waystream utvecklar och säljer avancerad digital infrastruktur såsom switchar och routrar för fiberbaserade bredbandsnät. Bland bolagets kunder finns ett flertal av Skandinaviens främsta energi- och stadsnätsbolag. Waystream är en stark bidragande kraft till att Sverige idag har en av de högsta andelarna fibersanslutningar i världen.[1] Bredband via fiber anses vara den mest framtidssäkra teknologin på marknaden och det investeras mycket i utbyggnad av fiberbredband till såväl hem som företag. Den snabba investeringstakten skapar möjligheter för Waystream och med Mats Öberg som ny VD vill bolaget flytta fram positionerna och öka fokus på försäljning och tillväxt.

-  Vi har lyckats bygga upp ett enastående erbjudande som tilltalar ett brett spektrum av olika kunder. Med Mats Öberg ökar vi nu ytterligare vårt fokus på affären och försäljningen. Mats har arbetat internationellt och inom ett flertal teknikområden, däribland nätverks- och tjänstelösningar inom såväl IT- som telekomsektorn. Han har dessutom en gedigen erfarenhet av försäljning och att bygga framgångsrika team. Även hans bakgrund från att arbeta mot teleoperatörsledet tror vi kommer att vara till stor nytta för Waystream framöver, säger Peter Kopelman, styrelseordförande i Waystream.

Mats Öberg kommer närmast från Sabre, ett bolag som utvecklar mjukvarulösningar för resebranschen, där han varit Nordenansvarig och VD för det svenska bolaget. Innan dess har han arbetat för Agilent Technologies, HP och Enator (nuvarande Tieto), där han haft en rad olika roller med ansvar för försäljning, konsultation och service inom EMEA. Waystream har varit framgångsrika på den skandinaviska marknaden och inom ramen för strategin ligger att växa även utanför hemmamarknaden, med initialt fokus på Tyskland.

-  Jag är imponerad av Waystream och de produkter och lösningar som bolaget har utvecklat. Till det kan läggas att branschen befinner sig i en oerhört expansiv fas vilket gör att möjligheten att få ta över som VD känns mycket spännande och tidsmässigt helt rätt. Jag ser fram emot att tillsammans med teamet på Waystream ta företaget till nästa nivå, säger Mats Öberg.

Mats Öberg tillträder VD-tjänsten den 14 augusti. Under perioden från den 23 juli, då Johnny Hedlund frånträder som VD, till 14 augusti kommer Susanne Torrbacka, Waystreams CFO, vara tillförordnad VD. Mats Öberg äger sedan tidigare 10 000 aktier i Waystream.

Peter Kopelman, styrelseordförande
E-post: peter@kopelman.se

Waystream (WAYS) säljer och utvecklar avancerad digital infrastruktur, såsom switchar och routrar. Med våra produkter och vår expertis är det möjligt för telekomoperatörer och tjänsteleverantörer att erbjuda tillförlitliga och användarvänliga nätverkstjänster med hög funktionalitet. Våra produkter är smarta, lätta att använda och hantera samt designade för att skapa bästa möjliga upplevelse hos slutanvändaren.

Bolagets aktie är listad på NASDAQ First North. Waystreams Certified Adviser är FNCA Sweden AB.

Denna information är sådan information som Bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 14 juni 2017 kl. 11:15 CET.

[1] http://www.oecd.org/sti/broadband/oecdbroadbandportal.htm