Waystream har skrivit ramavtal med Telia Company

Pressmeddelande den 22 december 2022

Telia Company har under - 2022 haft en upphandling kring nya accesswitchar för deras verksamheter i Norden och Baltikum. Waystream blev utvald och har nu skrivit ett ramavtal över 3 år.

Ramavtalet mellan Telia Company och Waystream inkluderar hela Waystreams produktportfölj, vilket innebär dess 24 och 48 portars 1, 2,5 och 10 Gbit/s P2P accesswitchar för såväl fiber- som kopparkablage, SFP’er samt tillhörande supporttjänster.

”Vi på Waystream är fantastiskt glada och stolta att Telia Company har valt ut oss som ramavtalsleverantör av accesswitchar för både fiber- och kopparswitchar de kommande åren i Norden och Baltikum. Extra roligt är det att vi som mindre svensk leverantör klarar av att möta de höga krav som Nordens ledande operatör ställer på dess leverantörer. Under hela upphandlingsprocessen har det varit tydligt att Telia har höga ambitioner när det handlar om kvalitet, funktionalitet, tillgänglighet och kostnadskontroll nu när de bygger nästa generations fibernät till sina kunder.” säger Fredrik Lundberg, VD Waystream.

”Att Telia värdesätter att Waystream jobbar hårt med hållbarhet, där våra accesswitchar är 100% klimatneutrala och att vi flyttat hem majoriteten av vår produktion till Sverige är något vi tycker är extra kul. Vi tycker själva det är viktigt att alla inom fiber- och telekombranschen tar sitt miljöansvar och vi uppskattar att Telia delar våra värderingar inom området,” säger Fredrik Lundberg.

I ramavtalet finns det inga garantivolymer eller avtalsvärde att kommunicera utan det sker på avrop.

För mer information vänligen kontakta:

Fredrik Lundberg, VD
Tel +46 (0) 72 509 27 76. E-post fredrik.lundberg@waystream.com

Susan Rose, Presskontakt
Tel +46 (0) 73 300 30 10. E-post susan.rose@waystream.com

Waystream är ett svenskt bolag som utvecklar och säljer avancerad digital infrastruktur, såsom switchar och routrar, anpassade för FTTx-marknaden. Med våra produkter och vår expertis är det möjligt för telekomoperatörer och tjänsteleverantörer att erbjuda snabba och tillförlitliga tjänster till användaren. Läs mer på  www.waystream.com

Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North under namnet WAYS. Waystreams Certified Adviser är FNCA Sweden AB.

Om Telia Company

Telia Company är teknikpionjärer och har ägnat de senaste 160 åren åt att digitalisera samhället. Idag har Telia 20 000 talangfulla medarbetare som förser 25 miljoner kunder i Norden och Baltikum med essentiell digital infrastruktur och digitala tjänster som utgör själva grunden för den digitala värld som vi alla lever i. Telia är regionens ledande aktör inom telekommunikation, Nordens ledande mediehus och marknadsledande inom ICT-tjänster i både Finland och Baltikum.

Denna information är sådan som Waystream Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande.