Waystream klimatkompenserar hela sin produktion

Pressmeddelande den 30 juni 2022:

Waystream AB har, genom ett samarbete med ClimatePartner, gjort beräkningar på den klimateffekt dess produkter har på samhället och från 1 juli 2022 kommer all produktion av accesswitchar bli klimatneutral.

”Hållbarhet har seglat upp som en av vår tids största och viktigaste samhällsfrågor och både som individer och företag har vi en stor påverkan på morgondagens generationer. Därför går vi på Waystream gärna i främsta ledet när det gäller att klimatkompensera vår produktion som ett led i vårt långsiktiga mål att bli helt klimatneutrala. Vår bransch växer kraftigt på bakgrund av stora behov ute i samhället. Det sker en snabb teknikutveckling och därför är det av högsta vikt att vi beaktar miljöaspekter och elförbrukning i våra produkter,” säger Fredrik Lundberg, VD Waystream och fortsätter:

”Så vitt jag vet, är det helt unikt att klimatkompensera produkterna i vår bransch. Vi har bistått ClimatePartner att räkna på 100-tals olika komponenter och detaljer i vår produktionskedja och nu vet vi vårt exakta koldioxidutsläpp och kan kompensera detta med ett annat projekt”.

Waystream har integrerat FN:s Sustainable Development Goals (SDGs) i sin hållbarhetsagenda där företaget ser att det kan bidra. SDG-arna är en gemensam global ambition att skydda planeten och skapa välstånd för alla. Waystream har nu redovisat samtliga      växthusgasutsläpp för dess produktion av accesswitchar och har med det kunnat skapa ett Product Carbon Footprint (PCF) för samtliga sina producerade switchar. ClimatePartner har beräknat utsläppen från råvaror, logistik, förpackningar och avfallshantering enligt standardmetoden Cradle-to-Gate plus End-of-life och på det sättet tagit fram PCF-siffor för Waystreams 7000 och 8000-serier.

Kompensation genom klimatprojekt

Waystream kompenserar sina koldioxidutsläpp från och med 1 juli och under resterande av 2022 genom att stödja ett klimatprojekt som är certifierat enligt internationella standarder: Vindkraft i Nordöstra Brasilien, se mer här.

”Det projekt vi valt för klimatkompensation sparar tydligt växthusgaser genom att klimatskadlig teknik ersätts med miljövänliga alternativ och i detta fall kan minska behovet av fossilbaserad energi. Vilka projekt vi väljer under 2023 och framöver tas beslut om vid senare tillfälle,” säger Fredrik Lundberg.

”Att kompensera våra växthus- eller koldioxidutsläpp är en viktig del av vårt miljöarbete men absolut inte det enda. Vi har i vårt dagliga sedan länge arbetat med att minska våra koldioxidutsläpp så mycket som möjligt och kommer fortsätta att göra det framöver. Waystreams produkter klassificeras som elektronik och ingår därmed automatiskt i EU:s återvinningssystem och har WEEE märkning. Det betyder att kostnaden för återvinningen av varje Waystream-produkt redan är betald när den lämnar vårt lager,” säger Fredrik Lundberg och fortsätter:

”Vi utformar våra produkter så att de kan uppgraderas över tid och därmed förlänga livslängden på dem. Det möjliggör för våra kunder att använda våra produkter längre än vad som är ”normalt” inom branschen och med det minska      resursbelastning för vår planet. Vi har även reducerat förpackningsstorlekar och gjort vissa tillbehör till beställningsartiklar i stället för att automatiskt skickas med varje förpackning. Det minskar mängden sopor men även miljöbelastningen vid tillverkning och transport. Vi har dessutom flyttat närmare 80 procent av vår produktion till Sverige från Asien, vilket kraftigt minskar vårt behov av globala transporter från fabrik till lager.”

Läs mer om Waystreams hållbarhetsarbete https://waystream.com/sv/company/hallbarhet

För mer information vänligen kontakta:

Fredrik Lundberg, VD
Tel +46 (0) 72 509 27 76. E-post fredrik.lundberg@waystream.com

Susan Rose, Presskontakt
Tel +46 (0) 73 300 30 10. E-post susan.rose@waystream.com

Waystream är ett svenskt bolag som utvecklar och säljer avancerad digital infrastruktur, såsom switchar och routrar, anpassade för FTTx-marknaden. Med våra produkter och vår expertis är det möjligt för telekomoperatörer och tjänsteleverantörer att erbjuda snabba och tillförlitliga tjänster till användaren. Läs mer på  www.waystream.com

Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North under namnet WAYS. Waystreams Certified Adviser är FNCA Sweden AB. info@fnca.se, +46(0)8-528 00 399