Waystream vinner ny affär i Danmark, värde 4 MSEK

Waystream, som utvecklar och säljer avancerad digital infrastruktur så som switchar och routrar för fiberbaserade bredbandsnät, har via sin partner Conscia A/S i Danmark fått en ny order avseende accessutrustning. Det totala ordervärdet för affären är 4 miljoner kronor.

Accessutrustningen i form av ASR6000, som är en lager 3 Gigabit ethernet access-switch, levereras under april månad i år till Fibia i Danmark. Utrustningen kommer användas i den pågående nybyggnationen av fibernät.

– Vi är glada över att få förtroende från Fibia att leverera utrustning till deras utbyggnad, som innebär att fler får tillgång till snabbt internet i Danmark. Liksom i Sverige och övriga Europa är det stort fokus i Danmark på att ge fler invånare tillgång till snabbt internet,  säger Johnny Hedlund, vd på Waystream.

Fibernät är den snabbast växande bredbandsteknologin i Danmark. Enligt danska Energistyrelsens rapport Telestatistik – Første halvår 2016 ökade det totala antalet bredbandsabonnenter via fiber i Danmark med 15,4 procent från halvårsskiftet 2015 till halvårsskiftet 2016, vilket motsvarar cirka 65 000 nya fiberabonnenter. Totala antalet fiberabonnenter vid halvårsskiftet 2016 var cirka 485 000.

Waystream säljer och utvecklar avancerad digital infrastruktur, såsom switchar och routrar. Med våra produkter och vår expertis är det möjligt för telekomoperatörer och tjänsteleverantörer att erbjuda tillförlitliga och användarvänliga nätverkstjänster med hög funktionalitet. Våra produkter är smarta, lätta att använda och hantera samt designade för att skapa bästa möjliga upplevelse hos slutanvändaren.

Bolagets aktie är listad på NASDAQ First North. Waystreams Certified Adviser är FNAC Sweden AB.

Denna information är sådan information som Bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 6 april 2017 kl. 11:00 CET.